Thursday, April 7, 2011

akulah AWAN NANO kamu.

Posted by izzati norizan at 8:00 AM 0 comments

"demi menjaga perasaan semua orang,dipinggirkan sahaja perasaannya"

itulah kekasih hati saya.dia terlalu baik.saya tahu dia selalu terluka demi mengelakkan orang lain terluka.lantas dia memilih untuk melayan sama rata orang sekelilingnya.jujur,sebelum ini saya sangat cemburu tetapi dia selalu menasihatkan saya agar saya bersabar.lama kelamaan,saya semakin mengerti kenapa dia melakukan semua ini.saya sangat mengerti dirinya.dia sangat optimis kerana dalam pemikirannya sekarang cinta seorang perempuan itu tidak mampu menjamin kebahagiaannya pada masa akan datang.katanya:masa depan saya sendiri pun saya tidak mampu rancang,masih kabur masakan saya boleh memikirkan tentang cinta.

aku menerima seadanya setiap patah perkataannya.dia sangat berpegang teguh pada agamanya.segala perihal hidupnya telah dia serahkan kepada ALLAH.begitulah kekasih saya,sangat redha dengan urusan hidupnya.


dia sangat tabah.tidak pernah dia menceritakan masalahnya kepada saya kerana bimbang saya terbeban dengan masalahnya.tetapi dia tidak pandai menipu.melihat matanya sahaja saya mampu mengetahui perasaannya ketika itu. terkadang,dia tidak mampu menanggung masalahnya sendirian lantas dia mengadu kepada PENCIPTAnya di setiap hening malam.

kekasihku itu juga tidak mampu menyembunyikan rasa cintanya kerana dia hanya manusia biasa.tidak terlepas dari cinta.dia juga pernah mengadu kepada aku tentang cintanya tetapi kami menyembunyikan dari pengetahuan orang demi MENJAGA PERASAAN MEREKA.saya amat tersentuh dengan cintanya kepada saya.jika dia jodoh saya,maka dia akan bersama saya.dan jika bukan jodoh saya,saya minta ditenangkan hati ini oleh YANG ESA.jodoh itu sangat misteri sehinggakan kita tidak mampu mengetahui siapa jodoh kita.jodoh itu rahsia ALLAH.

wahai kekasih hatiku,saya ingin menjadi awan nano kamu yang pasti akan bersama mu dalam semua hal.setia dan menuggu mu sampai benar-benar kamu dan saya menjadi halal.INSHAALLAH.dan saya juga berharap kamu lah awan nano saya.

buah hati saya itu juga manusia yang sentiasa diuji olehNYA.sama seperti yang lain.tetapi ada masanya dia sangat terbeban lalu ditinggalkan semua kecintaannya kepada makhluk.diserahkan cintanya kepada SANG PEMILIK CINTAnya.begitulah kekasih hati saya dan saya sangat mencintainya.


*semoga dia lah jodoh saya..=)))

Monday, March 21, 2011

bagaimanakah protein boleh terhasil?..(MAHA SUCI ALLAH)

Posted by izzati norizan at 9:28 AM 0 comments
BAB SATU

sebagai seorang pelajar yang dikira belajar biologi la kan.aku nak cerita kat korang yang tengah mencari ilmu atau yang tengah belajar pasal protein synthesis.mungkin dengan penerangan atau penceritaan aku yang biasa-biasa saja ni.korang akan lebih faham.

aku rasa kalo aku buat dalam bahasa inggeris.korang akan lebih faham sebab kita kan belajar benda alah nih dalam bahasa inggeris.tak faham tanye je,ok?kalu aku pehe,aku terjemah selaluh..

aku nak start dengan LACTOSE OPERON dulu sebab kalo xde proses ni maka transcription tak akan berlaku.
LACTOSE OPERON.

firstly,you must know about the charecteristics/functions of structurals below:

a regulator gene is located outside the operon and codes for a repressor protein molecule.

a promoter is a sequence of DNA where RNA polymerase attaches when a gene is transcribed/where RNA polymerase first bind

an operatoris a short sequence of DNA where repressor binds,preventing RNA polymerase from attaching to the promoter and the first gene which acts as an "switch"

hok aku belaja lactose operon yang berlaku dalam bacteria contoh dio e.coli..panggil molep sikit deh..kalu ikut bahaso kito keno panggil "e.kolai"..

lactose operon consist of 3 structural genes(lacZ,lacY and lacA) as well as 3 controlling sites(lac CRP,lac P and lac O(operator))

these 3 enzymes are encided by 3 genes(lacZ,lacY,lacA)

1) lacZ gene codes for beta-galactosidase that breaks lactose to glucose and galactose
2)lacY gene codes for a permease that facilitates entry of lactose into the cell and concentrates it.
3)lacA gene codes for enzyme transacetylase,which is an accessory in lactose metabolisme.

ni dio..
nok masuk doh lagumano proses dio berlaku..
IN THE ABSENCE OF LACTOSE

this operon is off as the repressor protein is able to bind to the operator(lac O) and block transcription by interfering with the binding of RNA polymerase. (operon tak berlaku disebabkan oleh repressor protein melekat di lacO.TRANCRIPTION PUN TIDAK BERLAKU)

IN PRESENT OF LACTOSE

allolactose(an isomer of lactose) binds to the repressor protein. as a result,the repressor inactivates and the lacO can be transcribed.(bila lactose ada,allolactose ni isomer lactose la.allolactose ni dia kan melekat kat repressor dan mengubah bentuk repressor.kesannya,repressor jadi tak aktif sebab xbleh nak bind dekat lacO.)conclusion:allolactose can change the conformation of repressor protein or altered the shape of the repressor.trancription occur.so,protein can formed.

function of the transcription:produce PROTEIN.
lactose boleh didapati dalam susu.sebab tu kita kena minum susu banyak2 mase kecik dulu sebab nak synthesis protein.protein for what?ape yang aku tahu,protein untuk menjadikan korang tuh ade rambut or lebih dikenali sebagai keratin(yang aku tahu la)..banyak lagi function protein tapi aku tak sempat nak tulis..
dalam bab dua nanti aku bagitau ya..

*kalo aku ade salah cakap,bagitau ye.=)

Saturday, March 19, 2011

terSNAP oleh koo..=D.dont marah2 k.(versi qlate)

Posted by izzati norizan at 9:41 PM 0 comments

adik beradik ambo lako nih..
wak paka tudung ite tuh.adik..napok mace mecet kea dio..(jange dimarosss na.).aq tuleh sbb mg mybe xbc belog aku sbb mg xtau nok bukok lagumano..HAHA
hok paka tudung pepel pulok tuh kakak..malas nok crito pasa dio.takotnyo g baco belog ambo..xpasa2 cari nyaket..

alohaloh..lawak+lucu..rasa macam umi kot..
maso ni nih ado anok doh 2 3 ore..HAHA
napok mace penyayang gituh..=)

oleh sbb tinggal kami jah 4ore anok daro(sore mok daro doh),jadi gak seney la nok g lepax2..
aktiviti weekend sep kito ore kato..
tapi nih maso sumo ado dumoh lagi..


loni payoh doh nok jupo ginih..
pahni lagi payoss..
aku kea nok g mesir doh(koya)
xtau balik bilo la plop.
mugo kito nih xkayo mano..
buleh kelik ko dop xtau nati hari rayo(mood:sebok)

adik bosu neh a.k.a bosey
wehh sep mg..b4 aku g,aku nok sep kito kupo sekali lagi po ginih..
tapi aku nok semo ado..
papa,umi dan umi.kak,a.jo kak,a.jo kito.a.jie,k.da,k.nor,wani,syaza,aku,lina,peja,najwan..(cukup lekap adik beradik kito)
(batrisya,farish,farhan)hok ni bahagian anok buoh.

ngoti aku oyak,aku xleh jadi manusia supo ari nih kalu xdop namo2 wak aku tuleh di atas.
walaupom kito samo2 xluah perasae kito(sbb ego ore kato)
tapi aku cayo 100%,sep mg sayey aku kea..hihi

ok.la..jujur aku oyak..aku sayey,rindu and seumpamo dnge nyo ko sep mg..

betol la pepatoh wak aku buat sediri nih..

""koho dk jaoh koho sayey.""



i missss u so muchh..

"aik!!ni sapo plop?tibo2 buleh ado dale belog mg?"
mesti sep mg ake oyap gituh..
so,sebelom sep mg tanyo,aku nok mention awal-awal sbb aku takot dea jd gosip..
haha

kalu sep mg nok tau,ni la wak aku kato ari tuh..xingat doh?kasih aku la..
haha
bakal ipar mg la nih..
aku bukey xse oyak sapo dio sbena tapi aku takot xjd..
p gak loni,meme kompem doh lah ore kato..hahaha

hok nih gamba terbaru dio..
sep mg jange kejut la kalu tgk bojeng dio wak baru nih..
aku suruh dio bojeng etep..
serabut ngelih etep rambut panje nih..
lagi pom umi kea xsuko ore laki rambut panje..

HAHAHAHA

ok.la..aku breti stakat nih sbb aku takot aku koho ngarut..
sapo2 wak baco belog nih,mitop maah banyok la kalu ambo ado wak silap dess..
tata.




ado lgi..haha aku xpuah ati lagi etep..sero nok letok bnyok jah gambar dio nih..haha

Friday, March 18, 2011

kenangan dulu-dulu

Posted by izzati norizan at 4:38 AM 0 comments













Thursday, March 17, 2011

jejaka GITAR MERAH..

Posted by izzati norizan at 11:50 PM 0 comments


"BATTLE OF THE BAND"
(story ni i cerr menggunakan intonasi gedixs keh)betul ke intonasi?lupe2

first sekali,i nak ucapkan tahniah kat u sebab band u dapat juara hari tu.
'i'm still loving u'~scorpion.
u mesti/kompem still ingat lagu ni kan.mane tak nye,lagu ni la yang u punya vocalist band nyanyi hari tu.tapi i tak minat kat vocalist tu..i minat u(gedixs).u nampak macho+hensem+gempak dan seangkatan dengannya.u memang sangat menyerlah hari tu.dressing u simple je and tak keterlaluan..i like doe.


i rasa u lupa pasal ni..
tapi xpe,i ingatkan u balik..

mase kat kopsa tu,u tegur i.siap bagi nasihat lagi..tp i think u dah forgot semua tuh.macamana u nak ingat.u kan famous,glamour and fabulous kat matrik.tapi i still ingat u..first time u senyum kat i,cair bro..memang smart habess la..cara u bagi nasihat,memang perrghhh la!lemah lembut,penuh sopan santun dan sangat comel..PERFECT!haha


ok.now,we go to "MALAM JUARA-JUARA"
fuhhhh!malam ni memang malam yang sangat2 best..
nama band u DYDX kan?i ingat totally about u dear(err,geli-gelaman i)
u guna gitar merah..
u sangat smart masa main gitar tu..so sweet..siap senyum lagi..AWESOME!
u pakai baju putih hari tuh with sunglasses..macho!
u punye gaye main gitar syok habis la!

hari ini:18/3/2011

u senyum kat i kan mase kat atm tu?(terpoyo)haha
swit nye u..memang konfem i dah terlike kat u..
but i just like u not love u..
how can i love u?u kan dah ade makwe..satu praktikum u plak tu..i taknak jadi ORANG KETIGA mahupon 4 or 5 k..i just nak tgk u yang comel je..k.la u..setakat ni je la i cerrr sal u..and i think u takkan baca punye sbb u xtau belog i..HAHA

cerita ini rekaan semata-mata..xde kaitan yang dengan hidup mahupom hok sudoh meninggal.(hakikatnye bukan rekaan)..chill k.haha

Thursday, March 10, 2011

kenangan ku tertinggal di MACHANG.(BAB 1)

Posted by izzati norizan at 10:52 PM 2 comments

watak-watak utama:
-semestinya aku la.kan ni cerita sal aku.
-wan muhammad faris imadi
-wan muhammad fathi safwan
-wan nur fadhlin sakina
-abduh mukhtar
-athirah mukhtar
-azimah mukhtar

watak-watak sampingan
-mek a.k.a grandma
-ma akmal a.k.a. nik khairiah
-pak cik ta a.k.a. mukhtar
-akmal mukhtar
-arif mukhtar
-tok mandur a.k.a tokey kedai runcit


kenangan yang tak mungkin aku lupakan sepanjang hidup ku.
masih kita teringat masa tuh kita darjah 6.masa tu cuti sekolah.

sepupu-sepupu kita sekalian.masih ingatkah kamu kisah ini?

1st day

subuh:

kita bangun awal-awal sebab nak pergi kota bharu and then naik bas ke machang.pemandu pelancong kita sudah tentu la orang yang tahu selok belok negeri kelantan.yaa!grandma a.k.a. mek.

kita selalu je naik bas nombor 38(kalu xsilap).masa tu kita rasa geram sangat dengan mek sebab kita tak suka naik bas 38 tuh.bas tu dah la buruk,tak de aircond pulak tuh.kita tanya mek,'kenapa mek suka sangat naik bas buruk ni,kenapa tak naik bas nombor 5 je.bukan ke bas tu nak cepat sikit kita sampai kat rumah ma?'.mek pun tersenyum and cakap,kalo kita naik bas nih,kita boleh tengok pemandangan kampung.(aishh,buat pe nak tgk pemandangan kampung ni?bukan ke kita ni datang dari kampung?mushkil!).monolog dalaman.

whatever la mek.asal kita sampai je dekat machang sebab kita tak sabar nak jumpa sepupu kita.kita suka sepupu kita tu.pelik ke kalo suka kat sepupu sendiri ye?alahhh,belambak sepupu suka sepupu.rilex la.sepupu je kan.o_OHAHA

dalam bas.

jauhhhhh nye machang.sejam lebih kot.kita dah mengantuk ni.nak tidur kejap..
hampir tertidur.
'BANGUNNN!!dah nak sampai..'imadi kejutkan kita
waaah,kita dah nampak bunga loceng warna kuning!maksudnye,kita da sampai.
senang je nak kenal rumah ma akmal,kat tepi pagar rumah dia ada bannnnyyyaakkk pokok bunga loceng!

yeay!da sampai!
kita nak jumpa sepupu kita.
dari jauh kita dapat lihat dia melmbai-lambai kearah kita
kita pun lambai balik la.kang kalo xlambai balik,kesian kat dia.syok sorang(sori ye sepupu).HEHE..

sampai-sampai je,kita terus amik basikal and jalan-jalan dengan sepupu kita..sweet kan?
sepupu kita ajak kita lumba basikal.ok,la..demi sepupu kita,kita sanggup.walaupun hakikatnye,kita cuak sangat-sangat.takut terjatuh!yeah3!chaiyo chaiyo yati!

dan kita kalah!sepupu kita yang menang!memang patot la kalo dia menang pun sebab dia lelaki k!

lepas tuh,ma akmal(mak sedara kita) panggil kita naik sebab suh kita rehat dulu.ye la,baru sampai terus main.tapi jujur,letih giler2 kot.naik rumah,kita terus mandi lepas tu kita lupa!kita tak bawa baju dengan seluar!!aaaaa!kita nak nangis tapi sepupu kita pujuk kita.dia bagi kita pinjam seluar dan baju dia kat kita..sweet3!kita sayang sepupu kita!


ok.masa ni dekat-dekat magrib.

'semua anak-anak kena turun surau ye'
ok!(teruja).da lama tak pergi surau.
masa kat surau.kita solat berjemaah.awak ingat tak mase nih?
kita solat kat belakang awak.kita tak khusyuk mase solat sebab kita selalu je terpandang awak.kita hepi tengok awak solat.


2nd day!

kita bangun subuh-subuh lagi sebab kita perempuan sebab ma akmal cakap,orang perempuan tak elok bangun lewat.kita terpaksa.kalo kat rumah,kita selalu bangun lewat.xpe la,kita amik hati awak jugak.awak pun bangun awal jugak.kadang-kadang awak bangun awal dari kita.malu kita!

pagi(10.00 pg)

'jom ikot abah saya potong rumput.lepas tu,kita belanja eskrem'.sepupu saya ajak.
ok!(kita teruja lagi)@__@,kita tak pernah buat benda nih.

ok,kita dah sampai tempatnye(tempat untuk mesin rumput)
'awak,jom tolong kita masukkan rumput dalam guni ni.'
ok!rumput2 nih sebenarnya kita nak bagi kat lembu yang akan dikorbankan hari raya haji nanti.

aaaaaaaaaaa!PACAT!2 ekor kot!habis berdarah kaki kita!
sepupu kita cepat-cepat datang kat kita dan terus buang pacat tuh..terima kasih awak!sweet!

lepas tuh,kami balik ke rumah.letih sesangat!awak pun letih jugak kan?
kesian!tapi awak lagi kesian tengok kita letih.ingat tak awak ajak saya beli aiskrim sebab nak bagi upah sebab kita temankan awak.kita suka!makan aiskrim same-same!sweet!

3rd day..

awak,kita dah nak balik.kita xbleh lame-lame kat sini.kita kene pergi kelas tambahan.kan kita sama-sama nak amik upsr tahun ni..jadi,kita kena belajar bersungguh-sungguh.kita kan dah berjanji kita nak berjaya and then kita nak jadi doktor!awak ingat tak?dan sekarang saya menghampiri cita-cita saya itu.ok la awak kita balik dulu.nanti awak datang la rumah kita ye..tata.

(cerita ni aku tokok tambah.dont believe me sangat k)HAHA

Monday, March 7, 2011

kerana aku BUKAN ABANG.

Posted by izzati norizan at 2:12 AM 3 comments

wahai adik-adik lelaki ku,
apakah kerana aku bukan seorang abang sehingga kamu memandang remeh akan nasihat kakak mu ini?
apakah kamu kira aku ini lemah dan tidak layak menasihati mu?
apakah kamu perlu seorang abang untuk mengajar kamu dengan cara kekerasan?
apakah egomu sangat tinggi hingga kamu sanggup menyakiti hati ibu dan ayah mu?
apakah kamu berasa begitu hebat dengan kekuatan kejantanan yang kamu miliki?

wahai adiku,
cukuplah menyakiti hati orang tuamu.
cukuplah menyakiti hati kakak-kakak mu
cukuplah memainkan perasaan perempuan di luar sana.
izinkan dirimu berubah.
perjalanan hidup mu masih panjang.

percayalah adikku,
setiap nasihat yang kami berikan bukan sia-sia.
bukan untuk memundurkan dirimu.
bukan untuk menyeksamu.
tetapi untuk masa depan mu.
di saat kau mengerti apakah erti hidup yang sebenar-benarnya.

wahai adikku,
ketahuilah atas asbab apakah aku menasihati mu.
kerana aku tidak mahu kamu menjadi seperti aku.
aku mahu kamu menjadi seorang yang lebih baik dari aku.
seorang yang mampu menggoncangkan dunia ini.
seorang yang mampu merentasi tamadun.
seorang pahlawan ISLAM yang terunggul

wahai adikku,
ketahuilah bahawa besarnya tanggungjawab seorang lelaki.
setelah ayah pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya untuk bertemu SANG PENCIPTA(I.ALLAH)
ketahuilah kau bakal menggantikan ayah setelah pemergiannya.
ketahuilah kau bakal menjadi wali di hari pernikahan ku kelak.
ketahulah kau diamanahkan untuk menjaga adik beradik perempuan mu.
bukan ku pinta ayah pergi tetapi itulah hakikatnya.
INNALILAHIWAINNAILAIHIRAJI`UN..
sesungguhnya datang dari ALLAH dan kembali kepadaNYA jua.

wahai adikku.
persiapkanlah dirimu dengan agama ALLAH.
persiapkanlah dirimu dengan dunia yang fana ini.
persiapkanlah dirimu dengan ilmu-ilmu.
persiapkanlah dirimu dengan ketabahan dan keimanan.

wahai adikku
aku ingin kau tahu aku sangat menyayangi mu.

Thursday, April 7, 2011

akulah AWAN NANO kamu.

Posted by izzati norizan at 8:00 AM 0 comments

"demi menjaga perasaan semua orang,dipinggirkan sahaja perasaannya"

itulah kekasih hati saya.dia terlalu baik.saya tahu dia selalu terluka demi mengelakkan orang lain terluka.lantas dia memilih untuk melayan sama rata orang sekelilingnya.jujur,sebelum ini saya sangat cemburu tetapi dia selalu menasihatkan saya agar saya bersabar.lama kelamaan,saya semakin mengerti kenapa dia melakukan semua ini.saya sangat mengerti dirinya.dia sangat optimis kerana dalam pemikirannya sekarang cinta seorang perempuan itu tidak mampu menjamin kebahagiaannya pada masa akan datang.katanya:masa depan saya sendiri pun saya tidak mampu rancang,masih kabur masakan saya boleh memikirkan tentang cinta.

aku menerima seadanya setiap patah perkataannya.dia sangat berpegang teguh pada agamanya.segala perihal hidupnya telah dia serahkan kepada ALLAH.begitulah kekasih saya,sangat redha dengan urusan hidupnya.


dia sangat tabah.tidak pernah dia menceritakan masalahnya kepada saya kerana bimbang saya terbeban dengan masalahnya.tetapi dia tidak pandai menipu.melihat matanya sahaja saya mampu mengetahui perasaannya ketika itu. terkadang,dia tidak mampu menanggung masalahnya sendirian lantas dia mengadu kepada PENCIPTAnya di setiap hening malam.

kekasihku itu juga tidak mampu menyembunyikan rasa cintanya kerana dia hanya manusia biasa.tidak terlepas dari cinta.dia juga pernah mengadu kepada aku tentang cintanya tetapi kami menyembunyikan dari pengetahuan orang demi MENJAGA PERASAAN MEREKA.saya amat tersentuh dengan cintanya kepada saya.jika dia jodoh saya,maka dia akan bersama saya.dan jika bukan jodoh saya,saya minta ditenangkan hati ini oleh YANG ESA.jodoh itu sangat misteri sehinggakan kita tidak mampu mengetahui siapa jodoh kita.jodoh itu rahsia ALLAH.

wahai kekasih hatiku,saya ingin menjadi awan nano kamu yang pasti akan bersama mu dalam semua hal.setia dan menuggu mu sampai benar-benar kamu dan saya menjadi halal.INSHAALLAH.dan saya juga berharap kamu lah awan nano saya.

buah hati saya itu juga manusia yang sentiasa diuji olehNYA.sama seperti yang lain.tetapi ada masanya dia sangat terbeban lalu ditinggalkan semua kecintaannya kepada makhluk.diserahkan cintanya kepada SANG PEMILIK CINTAnya.begitulah kekasih hati saya dan saya sangat mencintainya.


*semoga dia lah jodoh saya..=)))

Monday, March 21, 2011

bagaimanakah protein boleh terhasil?..(MAHA SUCI ALLAH)

Posted by izzati norizan at 9:28 AM 0 comments
BAB SATU

sebagai seorang pelajar yang dikira belajar biologi la kan.aku nak cerita kat korang yang tengah mencari ilmu atau yang tengah belajar pasal protein synthesis.mungkin dengan penerangan atau penceritaan aku yang biasa-biasa saja ni.korang akan lebih faham.

aku rasa kalo aku buat dalam bahasa inggeris.korang akan lebih faham sebab kita kan belajar benda alah nih dalam bahasa inggeris.tak faham tanye je,ok?kalu aku pehe,aku terjemah selaluh..

aku nak start dengan LACTOSE OPERON dulu sebab kalo xde proses ni maka transcription tak akan berlaku.
LACTOSE OPERON.

firstly,you must know about the charecteristics/functions of structurals below:

a regulator gene is located outside the operon and codes for a repressor protein molecule.

a promoter is a sequence of DNA where RNA polymerase attaches when a gene is transcribed/where RNA polymerase first bind

an operatoris a short sequence of DNA where repressor binds,preventing RNA polymerase from attaching to the promoter and the first gene which acts as an "switch"

hok aku belaja lactose operon yang berlaku dalam bacteria contoh dio e.coli..panggil molep sikit deh..kalu ikut bahaso kito keno panggil "e.kolai"..

lactose operon consist of 3 structural genes(lacZ,lacY and lacA) as well as 3 controlling sites(lac CRP,lac P and lac O(operator))

these 3 enzymes are encided by 3 genes(lacZ,lacY,lacA)

1) lacZ gene codes for beta-galactosidase that breaks lactose to glucose and galactose
2)lacY gene codes for a permease that facilitates entry of lactose into the cell and concentrates it.
3)lacA gene codes for enzyme transacetylase,which is an accessory in lactose metabolisme.

ni dio..
nok masuk doh lagumano proses dio berlaku..
IN THE ABSENCE OF LACTOSE

this operon is off as the repressor protein is able to bind to the operator(lac O) and block transcription by interfering with the binding of RNA polymerase. (operon tak berlaku disebabkan oleh repressor protein melekat di lacO.TRANCRIPTION PUN TIDAK BERLAKU)

IN PRESENT OF LACTOSE

allolactose(an isomer of lactose) binds to the repressor protein. as a result,the repressor inactivates and the lacO can be transcribed.(bila lactose ada,allolactose ni isomer lactose la.allolactose ni dia kan melekat kat repressor dan mengubah bentuk repressor.kesannya,repressor jadi tak aktif sebab xbleh nak bind dekat lacO.)conclusion:allolactose can change the conformation of repressor protein or altered the shape of the repressor.trancription occur.so,protein can formed.

function of the transcription:produce PROTEIN.
lactose boleh didapati dalam susu.sebab tu kita kena minum susu banyak2 mase kecik dulu sebab nak synthesis protein.protein for what?ape yang aku tahu,protein untuk menjadikan korang tuh ade rambut or lebih dikenali sebagai keratin(yang aku tahu la)..banyak lagi function protein tapi aku tak sempat nak tulis..
dalam bab dua nanti aku bagitau ya..

*kalo aku ade salah cakap,bagitau ye.=)

Saturday, March 19, 2011

terSNAP oleh koo..=D.dont marah2 k.(versi qlate)

Posted by izzati norizan at 9:41 PM 0 comments

adik beradik ambo lako nih..
wak paka tudung ite tuh.adik..napok mace mecet kea dio..(jange dimarosss na.).aq tuleh sbb mg mybe xbc belog aku sbb mg xtau nok bukok lagumano..HAHA
hok paka tudung pepel pulok tuh kakak..malas nok crito pasa dio.takotnyo g baco belog ambo..xpasa2 cari nyaket..

alohaloh..lawak+lucu..rasa macam umi kot..
maso ni nih ado anok doh 2 3 ore..HAHA
napok mace penyayang gituh..=)

oleh sbb tinggal kami jah 4ore anok daro(sore mok daro doh),jadi gak seney la nok g lepax2..
aktiviti weekend sep kito ore kato..
tapi nih maso sumo ado dumoh lagi..


loni payoh doh nok jupo ginih..
pahni lagi payoss..
aku kea nok g mesir doh(koya)
xtau balik bilo la plop.
mugo kito nih xkayo mano..
buleh kelik ko dop xtau nati hari rayo(mood:sebok)

adik bosu neh a.k.a bosey
wehh sep mg..b4 aku g,aku nok sep kito kupo sekali lagi po ginih..
tapi aku nok semo ado..
papa,umi dan umi.kak,a.jo kak,a.jo kito.a.jie,k.da,k.nor,wani,syaza,aku,lina,peja,najwan..(cukup lekap adik beradik kito)
(batrisya,farish,farhan)hok ni bahagian anok buoh.

ngoti aku oyak,aku xleh jadi manusia supo ari nih kalu xdop namo2 wak aku tuleh di atas.
walaupom kito samo2 xluah perasae kito(sbb ego ore kato)
tapi aku cayo 100%,sep mg sayey aku kea..hihi

ok.la..jujur aku oyak..aku sayey,rindu and seumpamo dnge nyo ko sep mg..

betol la pepatoh wak aku buat sediri nih..

""koho dk jaoh koho sayey.""



i missss u so muchh..

"aik!!ni sapo plop?tibo2 buleh ado dale belog mg?"
mesti sep mg ake oyap gituh..
so,sebelom sep mg tanyo,aku nok mention awal-awal sbb aku takot dea jd gosip..
haha

kalu sep mg nok tau,ni la wak aku kato ari tuh..xingat doh?kasih aku la..
haha
bakal ipar mg la nih..
aku bukey xse oyak sapo dio sbena tapi aku takot xjd..
p gak loni,meme kompem doh lah ore kato..hahaha

hok nih gamba terbaru dio..
sep mg jange kejut la kalu tgk bojeng dio wak baru nih..
aku suruh dio bojeng etep..
serabut ngelih etep rambut panje nih..
lagi pom umi kea xsuko ore laki rambut panje..

HAHAHAHA

ok.la..aku breti stakat nih sbb aku takot aku koho ngarut..
sapo2 wak baco belog nih,mitop maah banyok la kalu ambo ado wak silap dess..
tata.




ado lgi..haha aku xpuah ati lagi etep..sero nok letok bnyok jah gambar dio nih..haha

Friday, March 18, 2011

kenangan dulu-dulu

Posted by izzati norizan at 4:38 AM 0 comments













Thursday, March 17, 2011

jejaka GITAR MERAH..

Posted by izzati norizan at 11:50 PM 0 comments


"BATTLE OF THE BAND"
(story ni i cerr menggunakan intonasi gedixs keh)betul ke intonasi?lupe2

first sekali,i nak ucapkan tahniah kat u sebab band u dapat juara hari tu.
'i'm still loving u'~scorpion.
u mesti/kompem still ingat lagu ni kan.mane tak nye,lagu ni la yang u punya vocalist band nyanyi hari tu.tapi i tak minat kat vocalist tu..i minat u(gedixs).u nampak macho+hensem+gempak dan seangkatan dengannya.u memang sangat menyerlah hari tu.dressing u simple je and tak keterlaluan..i like doe.


i rasa u lupa pasal ni..
tapi xpe,i ingatkan u balik..

mase kat kopsa tu,u tegur i.siap bagi nasihat lagi..tp i think u dah forgot semua tuh.macamana u nak ingat.u kan famous,glamour and fabulous kat matrik.tapi i still ingat u..first time u senyum kat i,cair bro..memang smart habess la..cara u bagi nasihat,memang perrghhh la!lemah lembut,penuh sopan santun dan sangat comel..PERFECT!haha


ok.now,we go to "MALAM JUARA-JUARA"
fuhhhh!malam ni memang malam yang sangat2 best..
nama band u DYDX kan?i ingat totally about u dear(err,geli-gelaman i)
u guna gitar merah..
u sangat smart masa main gitar tu..so sweet..siap senyum lagi..AWESOME!
u pakai baju putih hari tuh with sunglasses..macho!
u punye gaye main gitar syok habis la!

hari ini:18/3/2011

u senyum kat i kan mase kat atm tu?(terpoyo)haha
swit nye u..memang konfem i dah terlike kat u..
but i just like u not love u..
how can i love u?u kan dah ade makwe..satu praktikum u plak tu..i taknak jadi ORANG KETIGA mahupon 4 or 5 k..i just nak tgk u yang comel je..k.la u..setakat ni je la i cerrr sal u..and i think u takkan baca punye sbb u xtau belog i..HAHA

cerita ini rekaan semata-mata..xde kaitan yang dengan hidup mahupom hok sudoh meninggal.(hakikatnye bukan rekaan)..chill k.haha

Thursday, March 10, 2011

kenangan ku tertinggal di MACHANG.(BAB 1)

Posted by izzati norizan at 10:52 PM 2 comments

watak-watak utama:
-semestinya aku la.kan ni cerita sal aku.
-wan muhammad faris imadi
-wan muhammad fathi safwan
-wan nur fadhlin sakina
-abduh mukhtar
-athirah mukhtar
-azimah mukhtar

watak-watak sampingan
-mek a.k.a grandma
-ma akmal a.k.a. nik khairiah
-pak cik ta a.k.a. mukhtar
-akmal mukhtar
-arif mukhtar
-tok mandur a.k.a tokey kedai runcit


kenangan yang tak mungkin aku lupakan sepanjang hidup ku.
masih kita teringat masa tuh kita darjah 6.masa tu cuti sekolah.

sepupu-sepupu kita sekalian.masih ingatkah kamu kisah ini?

1st day

subuh:

kita bangun awal-awal sebab nak pergi kota bharu and then naik bas ke machang.pemandu pelancong kita sudah tentu la orang yang tahu selok belok negeri kelantan.yaa!grandma a.k.a. mek.

kita selalu je naik bas nombor 38(kalu xsilap).masa tu kita rasa geram sangat dengan mek sebab kita tak suka naik bas 38 tuh.bas tu dah la buruk,tak de aircond pulak tuh.kita tanya mek,'kenapa mek suka sangat naik bas buruk ni,kenapa tak naik bas nombor 5 je.bukan ke bas tu nak cepat sikit kita sampai kat rumah ma?'.mek pun tersenyum and cakap,kalo kita naik bas nih,kita boleh tengok pemandangan kampung.(aishh,buat pe nak tgk pemandangan kampung ni?bukan ke kita ni datang dari kampung?mushkil!).monolog dalaman.

whatever la mek.asal kita sampai je dekat machang sebab kita tak sabar nak jumpa sepupu kita.kita suka sepupu kita tu.pelik ke kalo suka kat sepupu sendiri ye?alahhh,belambak sepupu suka sepupu.rilex la.sepupu je kan.o_OHAHA

dalam bas.

jauhhhhh nye machang.sejam lebih kot.kita dah mengantuk ni.nak tidur kejap..
hampir tertidur.
'BANGUNNN!!dah nak sampai..'imadi kejutkan kita
waaah,kita dah nampak bunga loceng warna kuning!maksudnye,kita da sampai.
senang je nak kenal rumah ma akmal,kat tepi pagar rumah dia ada bannnnyyyaakkk pokok bunga loceng!

yeay!da sampai!
kita nak jumpa sepupu kita.
dari jauh kita dapat lihat dia melmbai-lambai kearah kita
kita pun lambai balik la.kang kalo xlambai balik,kesian kat dia.syok sorang(sori ye sepupu).HEHE..

sampai-sampai je,kita terus amik basikal and jalan-jalan dengan sepupu kita..sweet kan?
sepupu kita ajak kita lumba basikal.ok,la..demi sepupu kita,kita sanggup.walaupun hakikatnye,kita cuak sangat-sangat.takut terjatuh!yeah3!chaiyo chaiyo yati!

dan kita kalah!sepupu kita yang menang!memang patot la kalo dia menang pun sebab dia lelaki k!

lepas tuh,ma akmal(mak sedara kita) panggil kita naik sebab suh kita rehat dulu.ye la,baru sampai terus main.tapi jujur,letih giler2 kot.naik rumah,kita terus mandi lepas tu kita lupa!kita tak bawa baju dengan seluar!!aaaaa!kita nak nangis tapi sepupu kita pujuk kita.dia bagi kita pinjam seluar dan baju dia kat kita..sweet3!kita sayang sepupu kita!


ok.masa ni dekat-dekat magrib.

'semua anak-anak kena turun surau ye'
ok!(teruja).da lama tak pergi surau.
masa kat surau.kita solat berjemaah.awak ingat tak mase nih?
kita solat kat belakang awak.kita tak khusyuk mase solat sebab kita selalu je terpandang awak.kita hepi tengok awak solat.


2nd day!

kita bangun subuh-subuh lagi sebab kita perempuan sebab ma akmal cakap,orang perempuan tak elok bangun lewat.kita terpaksa.kalo kat rumah,kita selalu bangun lewat.xpe la,kita amik hati awak jugak.awak pun bangun awal jugak.kadang-kadang awak bangun awal dari kita.malu kita!

pagi(10.00 pg)

'jom ikot abah saya potong rumput.lepas tu,kita belanja eskrem'.sepupu saya ajak.
ok!(kita teruja lagi)@__@,kita tak pernah buat benda nih.

ok,kita dah sampai tempatnye(tempat untuk mesin rumput)
'awak,jom tolong kita masukkan rumput dalam guni ni.'
ok!rumput2 nih sebenarnya kita nak bagi kat lembu yang akan dikorbankan hari raya haji nanti.

aaaaaaaaaaa!PACAT!2 ekor kot!habis berdarah kaki kita!
sepupu kita cepat-cepat datang kat kita dan terus buang pacat tuh..terima kasih awak!sweet!

lepas tuh,kami balik ke rumah.letih sesangat!awak pun letih jugak kan?
kesian!tapi awak lagi kesian tengok kita letih.ingat tak awak ajak saya beli aiskrim sebab nak bagi upah sebab kita temankan awak.kita suka!makan aiskrim same-same!sweet!

3rd day..

awak,kita dah nak balik.kita xbleh lame-lame kat sini.kita kene pergi kelas tambahan.kan kita sama-sama nak amik upsr tahun ni..jadi,kita kena belajar bersungguh-sungguh.kita kan dah berjanji kita nak berjaya and then kita nak jadi doktor!awak ingat tak?dan sekarang saya menghampiri cita-cita saya itu.ok la awak kita balik dulu.nanti awak datang la rumah kita ye..tata.

(cerita ni aku tokok tambah.dont believe me sangat k)HAHA

Monday, March 7, 2011

kerana aku BUKAN ABANG.

Posted by izzati norizan at 2:12 AM 3 comments

wahai adik-adik lelaki ku,
apakah kerana aku bukan seorang abang sehingga kamu memandang remeh akan nasihat kakak mu ini?
apakah kamu kira aku ini lemah dan tidak layak menasihati mu?
apakah kamu perlu seorang abang untuk mengajar kamu dengan cara kekerasan?
apakah egomu sangat tinggi hingga kamu sanggup menyakiti hati ibu dan ayah mu?
apakah kamu berasa begitu hebat dengan kekuatan kejantanan yang kamu miliki?

wahai adiku,
cukuplah menyakiti hati orang tuamu.
cukuplah menyakiti hati kakak-kakak mu
cukuplah memainkan perasaan perempuan di luar sana.
izinkan dirimu berubah.
perjalanan hidup mu masih panjang.

percayalah adikku,
setiap nasihat yang kami berikan bukan sia-sia.
bukan untuk memundurkan dirimu.
bukan untuk menyeksamu.
tetapi untuk masa depan mu.
di saat kau mengerti apakah erti hidup yang sebenar-benarnya.

wahai adikku,
ketahuilah atas asbab apakah aku menasihati mu.
kerana aku tidak mahu kamu menjadi seperti aku.
aku mahu kamu menjadi seorang yang lebih baik dari aku.
seorang yang mampu menggoncangkan dunia ini.
seorang yang mampu merentasi tamadun.
seorang pahlawan ISLAM yang terunggul

wahai adikku,
ketahuilah bahawa besarnya tanggungjawab seorang lelaki.
setelah ayah pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya untuk bertemu SANG PENCIPTA(I.ALLAH)
ketahuilah kau bakal menggantikan ayah setelah pemergiannya.
ketahuilah kau bakal menjadi wali di hari pernikahan ku kelak.
ketahulah kau diamanahkan untuk menjaga adik beradik perempuan mu.
bukan ku pinta ayah pergi tetapi itulah hakikatnya.
INNALILAHIWAINNAILAIHIRAJI`UN..
sesungguhnya datang dari ALLAH dan kembali kepadaNYA jua.

wahai adikku.
persiapkanlah dirimu dengan agama ALLAH.
persiapkanlah dirimu dengan dunia yang fana ini.
persiapkanlah dirimu dengan ilmu-ilmu.
persiapkanlah dirimu dengan ketabahan dan keimanan.

wahai adikku
aku ingin kau tahu aku sangat menyayangi mu.

 

MELL bunga larangan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device