Thursday, March 10, 2011

kenangan ku tertinggal di MACHANG.(BAB 1)

Posted by izzati norizan at 10:52 PM

watak-watak utama:
-semestinya aku la.kan ni cerita sal aku.
-wan muhammad faris imadi
-wan muhammad fathi safwan
-wan nur fadhlin sakina
-abduh mukhtar
-athirah mukhtar
-azimah mukhtar

watak-watak sampingan
-mek a.k.a grandma
-ma akmal a.k.a. nik khairiah
-pak cik ta a.k.a. mukhtar
-akmal mukhtar
-arif mukhtar
-tok mandur a.k.a tokey kedai runcit


kenangan yang tak mungkin aku lupakan sepanjang hidup ku.
masih kita teringat masa tuh kita darjah 6.masa tu cuti sekolah.

sepupu-sepupu kita sekalian.masih ingatkah kamu kisah ini?

1st day

subuh:

kita bangun awal-awal sebab nak pergi kota bharu and then naik bas ke machang.pemandu pelancong kita sudah tentu la orang yang tahu selok belok negeri kelantan.yaa!grandma a.k.a. mek.

kita selalu je naik bas nombor 38(kalu xsilap).masa tu kita rasa geram sangat dengan mek sebab kita tak suka naik bas 38 tuh.bas tu dah la buruk,tak de aircond pulak tuh.kita tanya mek,'kenapa mek suka sangat naik bas buruk ni,kenapa tak naik bas nombor 5 je.bukan ke bas tu nak cepat sikit kita sampai kat rumah ma?'.mek pun tersenyum and cakap,kalo kita naik bas nih,kita boleh tengok pemandangan kampung.(aishh,buat pe nak tgk pemandangan kampung ni?bukan ke kita ni datang dari kampung?mushkil!).monolog dalaman.

whatever la mek.asal kita sampai je dekat machang sebab kita tak sabar nak jumpa sepupu kita.kita suka sepupu kita tu.pelik ke kalo suka kat sepupu sendiri ye?alahhh,belambak sepupu suka sepupu.rilex la.sepupu je kan.o_OHAHA

dalam bas.

jauhhhhh nye machang.sejam lebih kot.kita dah mengantuk ni.nak tidur kejap..
hampir tertidur.
'BANGUNNN!!dah nak sampai..'imadi kejutkan kita
waaah,kita dah nampak bunga loceng warna kuning!maksudnye,kita da sampai.
senang je nak kenal rumah ma akmal,kat tepi pagar rumah dia ada bannnnyyyaakkk pokok bunga loceng!

yeay!da sampai!
kita nak jumpa sepupu kita.
dari jauh kita dapat lihat dia melmbai-lambai kearah kita
kita pun lambai balik la.kang kalo xlambai balik,kesian kat dia.syok sorang(sori ye sepupu).HEHE..

sampai-sampai je,kita terus amik basikal and jalan-jalan dengan sepupu kita..sweet kan?
sepupu kita ajak kita lumba basikal.ok,la..demi sepupu kita,kita sanggup.walaupun hakikatnye,kita cuak sangat-sangat.takut terjatuh!yeah3!chaiyo chaiyo yati!

dan kita kalah!sepupu kita yang menang!memang patot la kalo dia menang pun sebab dia lelaki k!

lepas tuh,ma akmal(mak sedara kita) panggil kita naik sebab suh kita rehat dulu.ye la,baru sampai terus main.tapi jujur,letih giler2 kot.naik rumah,kita terus mandi lepas tu kita lupa!kita tak bawa baju dengan seluar!!aaaaa!kita nak nangis tapi sepupu kita pujuk kita.dia bagi kita pinjam seluar dan baju dia kat kita..sweet3!kita sayang sepupu kita!


ok.masa ni dekat-dekat magrib.

'semua anak-anak kena turun surau ye'
ok!(teruja).da lama tak pergi surau.
masa kat surau.kita solat berjemaah.awak ingat tak mase nih?
kita solat kat belakang awak.kita tak khusyuk mase solat sebab kita selalu je terpandang awak.kita hepi tengok awak solat.


2nd day!

kita bangun subuh-subuh lagi sebab kita perempuan sebab ma akmal cakap,orang perempuan tak elok bangun lewat.kita terpaksa.kalo kat rumah,kita selalu bangun lewat.xpe la,kita amik hati awak jugak.awak pun bangun awal jugak.kadang-kadang awak bangun awal dari kita.malu kita!

pagi(10.00 pg)

'jom ikot abah saya potong rumput.lepas tu,kita belanja eskrem'.sepupu saya ajak.
ok!(kita teruja lagi)@__@,kita tak pernah buat benda nih.

ok,kita dah sampai tempatnye(tempat untuk mesin rumput)
'awak,jom tolong kita masukkan rumput dalam guni ni.'
ok!rumput2 nih sebenarnya kita nak bagi kat lembu yang akan dikorbankan hari raya haji nanti.

aaaaaaaaaaa!PACAT!2 ekor kot!habis berdarah kaki kita!
sepupu kita cepat-cepat datang kat kita dan terus buang pacat tuh..terima kasih awak!sweet!

lepas tuh,kami balik ke rumah.letih sesangat!awak pun letih jugak kan?
kesian!tapi awak lagi kesian tengok kita letih.ingat tak awak ajak saya beli aiskrim sebab nak bagi upah sebab kita temankan awak.kita suka!makan aiskrim same-same!sweet!

3rd day..

awak,kita dah nak balik.kita xbleh lame-lame kat sini.kita kene pergi kelas tambahan.kan kita sama-sama nak amik upsr tahun ni..jadi,kita kena belajar bersungguh-sungguh.kita kan dah berjanji kita nak berjaya and then kita nak jadi doktor!awak ingat tak?dan sekarang saya menghampiri cita-cita saya itu.ok la awak kita balik dulu.nanti awak datang la rumah kita ye..tata.

(cerita ni aku tokok tambah.dont believe me sangat k)HAHA

2 comments:

wnf on March 10, 2011 at 11:13 PM said...

panjangnye citer u..penat i baca..huhu

izzati norizan on March 11, 2011 at 2:47 AM said...

thanx coz bc..xpo kalu penat..minum air byk..hoho

Thursday, March 10, 2011

kenangan ku tertinggal di MACHANG.(BAB 1)

Posted by izzati norizan at 10:52 PM

watak-watak utama:
-semestinya aku la.kan ni cerita sal aku.
-wan muhammad faris imadi
-wan muhammad fathi safwan
-wan nur fadhlin sakina
-abduh mukhtar
-athirah mukhtar
-azimah mukhtar

watak-watak sampingan
-mek a.k.a grandma
-ma akmal a.k.a. nik khairiah
-pak cik ta a.k.a. mukhtar
-akmal mukhtar
-arif mukhtar
-tok mandur a.k.a tokey kedai runcit


kenangan yang tak mungkin aku lupakan sepanjang hidup ku.
masih kita teringat masa tuh kita darjah 6.masa tu cuti sekolah.

sepupu-sepupu kita sekalian.masih ingatkah kamu kisah ini?

1st day

subuh:

kita bangun awal-awal sebab nak pergi kota bharu and then naik bas ke machang.pemandu pelancong kita sudah tentu la orang yang tahu selok belok negeri kelantan.yaa!grandma a.k.a. mek.

kita selalu je naik bas nombor 38(kalu xsilap).masa tu kita rasa geram sangat dengan mek sebab kita tak suka naik bas 38 tuh.bas tu dah la buruk,tak de aircond pulak tuh.kita tanya mek,'kenapa mek suka sangat naik bas buruk ni,kenapa tak naik bas nombor 5 je.bukan ke bas tu nak cepat sikit kita sampai kat rumah ma?'.mek pun tersenyum and cakap,kalo kita naik bas nih,kita boleh tengok pemandangan kampung.(aishh,buat pe nak tgk pemandangan kampung ni?bukan ke kita ni datang dari kampung?mushkil!).monolog dalaman.

whatever la mek.asal kita sampai je dekat machang sebab kita tak sabar nak jumpa sepupu kita.kita suka sepupu kita tu.pelik ke kalo suka kat sepupu sendiri ye?alahhh,belambak sepupu suka sepupu.rilex la.sepupu je kan.o_OHAHA

dalam bas.

jauhhhhh nye machang.sejam lebih kot.kita dah mengantuk ni.nak tidur kejap..
hampir tertidur.
'BANGUNNN!!dah nak sampai..'imadi kejutkan kita
waaah,kita dah nampak bunga loceng warna kuning!maksudnye,kita da sampai.
senang je nak kenal rumah ma akmal,kat tepi pagar rumah dia ada bannnnyyyaakkk pokok bunga loceng!

yeay!da sampai!
kita nak jumpa sepupu kita.
dari jauh kita dapat lihat dia melmbai-lambai kearah kita
kita pun lambai balik la.kang kalo xlambai balik,kesian kat dia.syok sorang(sori ye sepupu).HEHE..

sampai-sampai je,kita terus amik basikal and jalan-jalan dengan sepupu kita..sweet kan?
sepupu kita ajak kita lumba basikal.ok,la..demi sepupu kita,kita sanggup.walaupun hakikatnye,kita cuak sangat-sangat.takut terjatuh!yeah3!chaiyo chaiyo yati!

dan kita kalah!sepupu kita yang menang!memang patot la kalo dia menang pun sebab dia lelaki k!

lepas tuh,ma akmal(mak sedara kita) panggil kita naik sebab suh kita rehat dulu.ye la,baru sampai terus main.tapi jujur,letih giler2 kot.naik rumah,kita terus mandi lepas tu kita lupa!kita tak bawa baju dengan seluar!!aaaaa!kita nak nangis tapi sepupu kita pujuk kita.dia bagi kita pinjam seluar dan baju dia kat kita..sweet3!kita sayang sepupu kita!


ok.masa ni dekat-dekat magrib.

'semua anak-anak kena turun surau ye'
ok!(teruja).da lama tak pergi surau.
masa kat surau.kita solat berjemaah.awak ingat tak mase nih?
kita solat kat belakang awak.kita tak khusyuk mase solat sebab kita selalu je terpandang awak.kita hepi tengok awak solat.


2nd day!

kita bangun subuh-subuh lagi sebab kita perempuan sebab ma akmal cakap,orang perempuan tak elok bangun lewat.kita terpaksa.kalo kat rumah,kita selalu bangun lewat.xpe la,kita amik hati awak jugak.awak pun bangun awal jugak.kadang-kadang awak bangun awal dari kita.malu kita!

pagi(10.00 pg)

'jom ikot abah saya potong rumput.lepas tu,kita belanja eskrem'.sepupu saya ajak.
ok!(kita teruja lagi)@__@,kita tak pernah buat benda nih.

ok,kita dah sampai tempatnye(tempat untuk mesin rumput)
'awak,jom tolong kita masukkan rumput dalam guni ni.'
ok!rumput2 nih sebenarnya kita nak bagi kat lembu yang akan dikorbankan hari raya haji nanti.

aaaaaaaaaaa!PACAT!2 ekor kot!habis berdarah kaki kita!
sepupu kita cepat-cepat datang kat kita dan terus buang pacat tuh..terima kasih awak!sweet!

lepas tuh,kami balik ke rumah.letih sesangat!awak pun letih jugak kan?
kesian!tapi awak lagi kesian tengok kita letih.ingat tak awak ajak saya beli aiskrim sebab nak bagi upah sebab kita temankan awak.kita suka!makan aiskrim same-same!sweet!

3rd day..

awak,kita dah nak balik.kita xbleh lame-lame kat sini.kita kene pergi kelas tambahan.kan kita sama-sama nak amik upsr tahun ni..jadi,kita kena belajar bersungguh-sungguh.kita kan dah berjanji kita nak berjaya and then kita nak jadi doktor!awak ingat tak?dan sekarang saya menghampiri cita-cita saya itu.ok la awak kita balik dulu.nanti awak datang la rumah kita ye..tata.

(cerita ni aku tokok tambah.dont believe me sangat k)HAHA

2 comments on "kenangan ku tertinggal di MACHANG.(BAB 1)"

wnf on March 10, 2011 at 11:13 PM said...

panjangnye citer u..penat i baca..huhu

izzati norizan on March 11, 2011 at 2:47 AM said...

thanx coz bc..xpo kalu penat..minum air byk..hoho

 

MELL bunga larangan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device