Monday, March 21, 2011

bagaimanakah protein boleh terhasil?..(MAHA SUCI ALLAH)

Posted by izzati norizan at 9:28 AM
BAB SATU

sebagai seorang pelajar yang dikira belajar biologi la kan.aku nak cerita kat korang yang tengah mencari ilmu atau yang tengah belajar pasal protein synthesis.mungkin dengan penerangan atau penceritaan aku yang biasa-biasa saja ni.korang akan lebih faham.

aku rasa kalo aku buat dalam bahasa inggeris.korang akan lebih faham sebab kita kan belajar benda alah nih dalam bahasa inggeris.tak faham tanye je,ok?kalu aku pehe,aku terjemah selaluh..

aku nak start dengan LACTOSE OPERON dulu sebab kalo xde proses ni maka transcription tak akan berlaku.
LACTOSE OPERON.

firstly,you must know about the charecteristics/functions of structurals below:

a regulator gene is located outside the operon and codes for a repressor protein molecule.

a promoter is a sequence of DNA where RNA polymerase attaches when a gene is transcribed/where RNA polymerase first bind

an operatoris a short sequence of DNA where repressor binds,preventing RNA polymerase from attaching to the promoter and the first gene which acts as an "switch"

hok aku belaja lactose operon yang berlaku dalam bacteria contoh dio e.coli..panggil molep sikit deh..kalu ikut bahaso kito keno panggil "e.kolai"..

lactose operon consist of 3 structural genes(lacZ,lacY and lacA) as well as 3 controlling sites(lac CRP,lac P and lac O(operator))

these 3 enzymes are encided by 3 genes(lacZ,lacY,lacA)

1) lacZ gene codes for beta-galactosidase that breaks lactose to glucose and galactose
2)lacY gene codes for a permease that facilitates entry of lactose into the cell and concentrates it.
3)lacA gene codes for enzyme transacetylase,which is an accessory in lactose metabolisme.

ni dio..
nok masuk doh lagumano proses dio berlaku..
IN THE ABSENCE OF LACTOSE

this operon is off as the repressor protein is able to bind to the operator(lac O) and block transcription by interfering with the binding of RNA polymerase. (operon tak berlaku disebabkan oleh repressor protein melekat di lacO.TRANCRIPTION PUN TIDAK BERLAKU)

IN PRESENT OF LACTOSE

allolactose(an isomer of lactose) binds to the repressor protein. as a result,the repressor inactivates and the lacO can be transcribed.(bila lactose ada,allolactose ni isomer lactose la.allolactose ni dia kan melekat kat repressor dan mengubah bentuk repressor.kesannya,repressor jadi tak aktif sebab xbleh nak bind dekat lacO.)conclusion:allolactose can change the conformation of repressor protein or altered the shape of the repressor.trancription occur.so,protein can formed.

function of the transcription:produce PROTEIN.
lactose boleh didapati dalam susu.sebab tu kita kena minum susu banyak2 mase kecik dulu sebab nak synthesis protein.protein for what?ape yang aku tahu,protein untuk menjadikan korang tuh ade rambut or lebih dikenali sebagai keratin(yang aku tahu la)..banyak lagi function protein tapi aku tak sempat nak tulis..
dalam bab dua nanti aku bagitau ya..

*kalo aku ade salah cakap,bagitau ye.=)

0 comments:

Monday, March 21, 2011

bagaimanakah protein boleh terhasil?..(MAHA SUCI ALLAH)

Posted by izzati norizan at 9:28 AM
BAB SATU

sebagai seorang pelajar yang dikira belajar biologi la kan.aku nak cerita kat korang yang tengah mencari ilmu atau yang tengah belajar pasal protein synthesis.mungkin dengan penerangan atau penceritaan aku yang biasa-biasa saja ni.korang akan lebih faham.

aku rasa kalo aku buat dalam bahasa inggeris.korang akan lebih faham sebab kita kan belajar benda alah nih dalam bahasa inggeris.tak faham tanye je,ok?kalu aku pehe,aku terjemah selaluh..

aku nak start dengan LACTOSE OPERON dulu sebab kalo xde proses ni maka transcription tak akan berlaku.
LACTOSE OPERON.

firstly,you must know about the charecteristics/functions of structurals below:

a regulator gene is located outside the operon and codes for a repressor protein molecule.

a promoter is a sequence of DNA where RNA polymerase attaches when a gene is transcribed/where RNA polymerase first bind

an operatoris a short sequence of DNA where repressor binds,preventing RNA polymerase from attaching to the promoter and the first gene which acts as an "switch"

hok aku belaja lactose operon yang berlaku dalam bacteria contoh dio e.coli..panggil molep sikit deh..kalu ikut bahaso kito keno panggil "e.kolai"..

lactose operon consist of 3 structural genes(lacZ,lacY and lacA) as well as 3 controlling sites(lac CRP,lac P and lac O(operator))

these 3 enzymes are encided by 3 genes(lacZ,lacY,lacA)

1) lacZ gene codes for beta-galactosidase that breaks lactose to glucose and galactose
2)lacY gene codes for a permease that facilitates entry of lactose into the cell and concentrates it.
3)lacA gene codes for enzyme transacetylase,which is an accessory in lactose metabolisme.

ni dio..
nok masuk doh lagumano proses dio berlaku..
IN THE ABSENCE OF LACTOSE

this operon is off as the repressor protein is able to bind to the operator(lac O) and block transcription by interfering with the binding of RNA polymerase. (operon tak berlaku disebabkan oleh repressor protein melekat di lacO.TRANCRIPTION PUN TIDAK BERLAKU)

IN PRESENT OF LACTOSE

allolactose(an isomer of lactose) binds to the repressor protein. as a result,the repressor inactivates and the lacO can be transcribed.(bila lactose ada,allolactose ni isomer lactose la.allolactose ni dia kan melekat kat repressor dan mengubah bentuk repressor.kesannya,repressor jadi tak aktif sebab xbleh nak bind dekat lacO.)conclusion:allolactose can change the conformation of repressor protein or altered the shape of the repressor.trancription occur.so,protein can formed.

function of the transcription:produce PROTEIN.
lactose boleh didapati dalam susu.sebab tu kita kena minum susu banyak2 mase kecik dulu sebab nak synthesis protein.protein for what?ape yang aku tahu,protein untuk menjadikan korang tuh ade rambut or lebih dikenali sebagai keratin(yang aku tahu la)..banyak lagi function protein tapi aku tak sempat nak tulis..
dalam bab dua nanti aku bagitau ya..

*kalo aku ade salah cakap,bagitau ye.=)

0 comments on "bagaimanakah protein boleh terhasil?..(MAHA SUCI ALLAH)"

 

MELL bunga larangan Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | Best Kindle Device